Oppdatering om Telia og Lynet

I forbindelse med at borettslaget har inngått en kollektiv avtale om fiberinternett fra OBOS OpenNet, er borettslagets avtaler med Telia og Lynet sagt opp. Vi har gått flere runder med disse leverandørene for å avklare gjennomføringen av avviklingen og forholdet til beboerne. Nedenfor følger en oppsummering av dette.


Telia

Løftebrudd om enkelt-avtaler: Under den ekstraordinære generalforsamlingen kom det frem et ønske fra enkelte beboere om å fortsette en avtale med Telia. Vår kundekontakt, en key account manager, kom da en lovnad om at de som ønsket kunne fortsette med samme tv-løsning men til enebolig-priser. To uker etter generalforsamlingen, skrev en Large Account Sales Specialist, at Telia ikke fant det hensiktmessig å drive et så gammelt nett videre uten garanti for at beboere abonnerer på tjenester fra Telia. Det var veldig skuffende at Telia gikk bort fra et tidligere tilbud som styret hadde informert om under generalforsamlingen. Styret prøvde derfor å avklare om hvor mange beboere Telia i så fall trengte en avtaler med, men kravet var da en kollektiv avtale for hele borettslaget.  

Retur av utstyr: Oppdataering 27. juni: Telia har sendt epost til beboerne om at de skal få en frankert og adressert returslipp. Kun enkelte beboere har fått dette. Stikk i strid med tidligere beskjed sier Telia nå at beboerne må bestille returseddel selv eller ta med utstyrt til forhandler. Se denne siden for mer informasjon.

Private avtaler: Telia har bekreftet følgende: "Beboere behøver ikke selv å si opp sine private Telia-abonnement. Disse opphører automatisk 01.06.2022. Alle tjenester, inkludert det beboere abonnerer på uten om den kollektive avtalen, vil opphøre ved overnevnte dato."

Fakturering: Borettslaget opplevde at Telia fortsatte faktureringen også for juni-måned, altså etter opphør av den kollektivavtalen 01.06.2022. Beboere som har hatt egen avtale med Telia anbefales å kontrollerer at de ikke betaler for en lengre periode enn nødvendig.


Lynet

Lynet har det vært vanskelig å få gode svar fra. En del av svarene vi har fått har vært feil, potensielt ulovlig og andre ting er ikke besvart. 

Det som er imidlertid er klart er at Lynet fra og med 1. september 2022  ikke har mulighet til å fortsette å tilby internett i vårt borettslag. De vil ikke ha fysisk eller juridisk grunnlag for det. Vår avtale med Lynet ble inngått i 2015 og hadde en opprinnelig varighet på fem år. Etter det løp en gjensidig oppsigelsestid på 6 måneder. Etter utløp av avtalen overtar borettslaget eiendomsretten til nettet i bygningen som Lynet har opprettet. Bygningsnettet er koblet til et rackskap på fyrrommet, som er koblet til fiberlinjene som kommer inn til bygningen. Rackskapet vil bli fjernet så fort vi får mulighet til det, i mellomtiden kan strømmen til skapet slås av f.o.m. 1. september.

Private avtaler: Lynet påstår at kunder som har inngått en fast avtale på f.eks. 12 måneder vil være bundet av denne også etter at avtalen med borettslaget har utløpet 1. september 2022. Men avtalen med borettslaget har en gjensidig oppsigelsestid på 6 måneder og Lynet kan ikke garantere for levering av sitt eget produkt for lengre enn 6 måneder (frem til 1. september 2022).

Fra et forbrukerperspektiv er det tvilsomt at Lynet sin praksis er lovlig. Dette står også i sterk kontrast til bransjen eller hvor Telia faktisk går frem som et godt eksempel. Telia har som nevnt over gitt en klar erklæring på at private avtaler opphører automatisk sammen med den kollektive avtalen, og at beboerne ikke engang trenger å si opp avtalen selv. Lynet har også krevd at beboere sier opp avtalen selv, noe styret har anbefalt beboerne om å gjøre tidligere.

Retur av utstyr: En beboer har spurt styret om retur av utstyr til Lynet. I utgangspunktet har ikke Lynet levert annet en et nettverkspunkt på veggen i leilighetene. Nettverkspunktet kunne man koble direkte til PC/laptap eller sette opp en egen (trådløs) ruter. Styret vet ikke noe om hva slags utstyr Lynet har tilbudt eller hva slags avtale som gjelder for dette.


(Oppdatert 27. juni 2022: Oppdaterte informasjonen om Telia sine rutiner for retur av utstyr.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen kommentarer, men anonyme kommentarer vil ikke bli besvart eller vist.