Felleskostnader og regninger

Alle andelseiere i borettslaget må hver måned betale sin del av felleskostnadene. Felleskostnadene er de utgiftene som borettslaget har. Felleskostnadene forfaller den 1. i hver måned.

Felleskostnadene skal i hovedsak dekke de utgiftene som borettslaget har, og blir betalt inn hver måned av andelseierne. Det varierer litt hvor mye den enkelte leilighet betaler, bl.a. pga av andelens areal og antall rom. Felleskostnadene dekker bl.a.:
  • Varmt vann
  • Sentralfyring (radiator)
  • Kommunale avgifter til renovasjon/avfall
  • Trappevask og vasking av andre fellesområder
  • Vaktmestertjeneste
  • Drift av fellesvaskeri
  • Gressklipping og andre gartnertjenester
  • Snømåking
  • Strøm til felles- og uteområder
  • Bygningsforsikring
  • Drift og vedlikehold
  • Renter og avdrag på fellesgjeld 
  • OBOS OpenNet, 1000 mbps fiberinternett (dekkes via et tillegg på felleskostnadene)

Spørsmål om regninger

1) Når får jeg som ny andelseier faktura for felleskostnadene?

Faktura for felleskostnadene blir sendt til ny eier når eierskiftet er registrert gjennomført hos OBOS.  Avdeling forkjøp i OBOS har tidligere forklart for oss at det foregår slik: "Avdeling forkjøp gjør eierskiftet på bakgrunn av eierskiftemelding fra meglers oppgjørsavdeling. En slik eierskiftemelding blir sendt oss så snart hjemmelen til andelen er tinglyst i Statens Kartverk og oppgjøret tatt hos megler. Det kan gå noen uker fra overtakelse til hjemmelen er tinglyst."

All håndtering av innkreving av felleskostnadene blir håndtert av OBOS på vegne av borettslaget. Spørsmål knyttet til betaling av felleskostnadene rettes til OBOS. Se også OBOS sin medlemservice side.

Når du får en faktura fra OBOS kan du betale den i nettbaken og opprette avtalegiro/eFaktura. OBOS opplyser også om følgende på sine egne sider: "Er din e-postadresse og/eller mobilnummer registrert hos oss, vil du motta betalingsinformasjon pr. e-post og/eller SMS første gang."


2) Kan dere endre mine giroer (endre beløp, adresse eller mottager)?

Styret har ikke noe med giro-produksjonen å gjøre, det blir håndtert av OBOS. Ved feil eller ønske om endringer, kontakt forvaltningsavdelingen i OBOS eller forretningsfører.


3) Mine felleskostnader har blitt justert feil, økningen er større enn det styret lovet.

Last ned fakturaen din og sjekk spesifikasjonen. Felleskostnadene blir som regel justert fra 1. januar, se skriv/oppslag fra styret om justeringen av felleskostnadene.

I tillegg til felleskostnadene kommer balkong-tillegg for de leilighetene som har det, og tillegg for internett fra OBOS OpenNet. Disse kostnadene holdes uten om den normale justeringen av felleskostnadene og justeres på eget grunnlag. Hvis du mener at fakturaen fortsatt er feil, se spørsmål 2


4) Hvorfor har vi fått en ekstra regning fra OBOS for medlemskap?

Alle som er andelseiere i borettslaget må være medlemmer av OBOS. Borettslaget betaler for et medlemskap per leilighet. For hver ekstra medeier, må man betale for et OBOS-medlemskap.

Inntil 2023 ville OBOS inkludere de ekstra medlemskontigentene på regningen for felleskostnadene som forfalt 1. mars. Fra 2023 vil OBOS sende ut en egen faktura for medlemskontigenten. Det er ingen felles forfallsdato for de regningene, men den vil komme en gang i første kvartal.

 

5) Hva kommer som tillegg på felleskostnadene?

De månedlige kostnadene som betales via OBOS er: Felleskostnader + OpenNet + balkongtillegg.

Alle leilighetene har tillegget for OpenNet.

De fleste leiligheter, 85 av 97, har balkong og betaler et balkongtillegg. Det er to ulike balkongtillegg og man betaler bare et av disse.

Balkongtillegg 1, som er lavest, gjelder de leiligheter som hadde en balkong fra før balkongprosjektet og gjelder følgende leiligheter: 

  • 2. til 5. etasje i Dynekilgata 19 A, 19 B, 19 C og 19 D, unntatt leilighetene på x13-rekken i 19 A.
  • Leilighet 114 i 19 A (alle på x14-rekken hadde opprinnelig balkong mot sykehjemmet inkludert 1. etasje),
  • Dvs disse leilighetene: 114, 212, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 312, 314, 315, 316, 317, 318, 319, 320, 412, 414, 415, 416, 417, 418, 419, 420, 512, 514, 515, 516, 517, 518, 519, 520.

Balkongtillegg 2, som er høyest, gjelder leiligheter som fikk etablert en helt ny balkong og åpning for balkongdør i 2020/2021 og gjelder følgende leiligheter:

  • Alle leiligheter i Trondheimsveien 170 A, 170 B, 170 C, 170 D og 170 E, unntatt 1. etasje i 170 A og 170 B og unntatt x10-rekken i 170 E.
  • x13-rekken i Dynekilgata 19 A.
  • 1. etasje i Dynekilgata 19 B.
  • Dvs disse leilighetene: 105, 106, 107, 108, 112, 113, 115, 116, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 211, 213, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309, 311, 313, 401, 402, 403, 404, 405, 406, 407, 408, 409, 411, 413, 501, 502, 503, 504, 505, 506, 507, 508, 509, 511, 513.

Leilighetene som ikke har balkongtillegg er disse:

  • 1. etasje i 170 A, 170 B, 19 C og 19 D.
  • x10-rekken i 170 E.
  • Dvs disse leilighetene: 101, 102, 103, 104, 117, 118, 119, 120, 210, 310, 410, 510.


(Oppdatert 9. august 2023)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen kommentarer, men anonyme kommentarer vil ikke bli besvart eller vist.